Odpowiednia praca silnika to podstawa, która daje możliwość komfortowego korzystania z samochodu. Kiedy pojawia się charakterystyczne dławienie się silnika, to ewidentnie czas na to, by zajrzeć pod maskę samochodu, sprawdzić możliwe przyczyny i postarać się je usunąć. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, dlaczego silnik dławi się przy ruszaniu lub przyspieszaniu. Sprawdź, jakie mogą być tego przyczyny!

Co to znaczy, że silnik się dławi?

Łatwo sobie wyobrazić, z czym może wiązać się fakt, że silnik się dławi. Najczęściej oznacza to charakterystyczną utratę mocy przy przyspieszaniu, podczas której możemy odczuwać szarpanie. To tak, jak wtedy, gdy w przełyku utknie nam kawałek jedzenia, którego nasz organizm chce się pozbyć – szarpiące odruchy mają to ułatwić. W przypadku samochodu wygląda to trochę podobnie. Wpływa przy tym nie tylko na komfort jazdy, ale również jej bezpieczeństwo. Jeśli zatem poczujesz pierwsze objawy tego, że silnik się dławi, warto udać się do mechanika. Możliwych przyczyn może być bardzo wiele, a im szybciej zdiagnozowane, tym tańsze w naprawie.

Dławienie się silnika podczas ruszania i przyspieszania – możliwe przyczyny

Dławienie silnika przy dodawaniu gazu to dość częsty problem, zwłaszcza w starszych i bardziej wysłużonych pojazdach. Wśród przyczyn jest wiele tych dotyczących paliwa i problemów z jego dostarczaniem. Ale nie są to jedyne powody, dla których silnik się dławi.

Zużyte świece zapłonowe

Coraz gorsze osiągi silnika i jego dławienie się to częsty problem przy zużywających się świecach zapłonowych. Warto jednak pamiętać, że dzieje się to powoli i oko wprawnego kierowcy jest w stanie w porę to zauważyć. Wymiana świec zapłonowych nie stanowi dużego kosztu, w klasycznym warsztacie powinna zamknąć się w kwocie 200–300 złotych. Dławienie się silnika – jeśli taka była jego przyczyna – powinno wówczas ustać.

Uszkodzone przewody wysokiego napięcia

Do takiej sytuacji może dojść poprzez klasyczne zużycie eksploatacyjne lub poprzez uszkodzenie warstwy izolacyjnej. Jeśli powodem dławienia się silnika są właśnie przewody wysokiego napięcia, konieczna jest ich wymiana. Warto jednak pamiętać o zakupie dobrej jakości przewodów, by problem nie powrócił.

Uszkodzona cewka zapłonowa

Uszkodzona cewka zapłonowa również daje takie objawy, jak dławienie się silnika. Co gorsza, jazda samochodem z tym niesprawnym elementem może narazić nas na jeszcze większe koszty naprawy, ponieważ zwiększa ryzyko awarii innych części, które odpowiadają za dystrybucję mocy, spalanie, a także ogólną pracę pojazdu.

Zabrudzenie przepływomierza

Najczęściej przepływomierz znajduje się tuż za filtrem powietrza, dokładnie na przewodzie, który odprowadza powietrze do silnika. Jego zabrudzenie może sprawiać, że silnik dławi się przy dodawaniu gazu. By usunąć te objawy, należy przepływomierz wyczyścić. W czyszczeniu można uwzględnić również powierzchnię przepustnicy.

Zatkanie zaworu EGR

Usterka zaworu EGR i dławienie się silnika często idą w parze. To właściwie jedna z najgorszych diagnoz, ponieważ może generować wysokie koszty. O ile wyczyszczenie zaworu EGR zwykle zamyka się się w kilkuset złotych, o tyle jego wymiana pochłania najczęściej od tysiąca złotych w górę. Dlatego tak ważne jest, by szybko reagować na objawy w postaci dławienia się silnika.

Usterka pompy paliwa

Ciągła jazda na rezerwie, a także tankowanie złej jakości paliwa mogą w końcu doprowadzić do usterki pompy paliwa. Do jej objawów należy m.in. dławiący się silnik. Koszt usunięcia takiej usterki najczęściej jest niewielki. Zdarza się jednak, że do pompy trudno się dostać, a sam element jest drogi w zakupie – wówczas będziemy musieli wydać nawet kilka tysięcy złotych.

Korozja i brud w zbiorniku paliwa

Brudny i skorodowany zbiornik paliwa to również jedna z przyczyn, dla których silnik się dławi. Może być konieczne czyszczenie tego elementu, m.in. szybko parującymi substancjami, jak terpentyna. Jeśli zbiornik jest mocno zanieczyszczony lub skorodowany, być może będzie konieczna jego wymiana, której koszt waha się od 100 do ok. 1000 złotych.

Silnik dławi się na niskich obrotach – dlaczego?

Jeśli silnik dławi się nie tylko podczas dodawania gazu, ale również na niskich obrotach, może za to odpowiadać większość wspomnianych przyczyn. Podobne objawy dają też awarie jednego lub większej liczby podzespołów, które odpowiedzialne są za tworzenie i dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Jedną z przyczyn może być również awaria silnika krokowego, sterującego pracą przepustnicy na wolnych obrotach, na biegu jałowym. Oczywiście każda z tych przyczyn wymaga interwencji mechanika, zatem jeśli zauważymy niepokojące objawy, warto umówić się na wizytę do zaufanego warsztatu.

Części samochodowe sprawdzonych, renomowanych producentów znajdziesz w sklepie motoryzacyjnym nocar.pl.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

16 − jedenaście =

Poprzedni wpis Soczewki iWear Harmony: nowoczesne rozwiązanie dla wygody i zdrowia wzroku
Następny wpis Jak komunikować nasze potrzeby w związku?